Dupa ce a primit 100 milioane notificari referitoare la piraterie, a sosit momentul ca Google sa ia masuri pentru stoparea incalcarii drepturilor de autor in mediul on-line
“Saptamana aceasta marcheaza un moment cheie pentru industria muzicala globala – am atins 100 milioane de notificari trimise catre Google, referitoare la piraterie”, a declarat Dna Frances Moore, CEO, IFPI (International Federation of the Phonographic Industry).
„In decursul a doi ani si jumatate am informat Google ca afiseaza (ca urmare a cautarilor) site-uri care incalca drepturile de autor si conexe, neplatind nimic artistilor, compozitorilor sau producatorilor.”
Google cu o capitalizare de piata de 370 mld dolari, directioneaza utilizatorii de Internet catre surse ilegale de muzica. Acest lucru influenteaza negativ nu doar industria muzicala ale caror venituri au scazut cu 40% in ultima decada, dar si cele peste 500 de servicii digitale de muzica licentiate care ofera 300 milioane de piese utilizatorilor Internet. Cum ar putea ca aceste servicii sa-si atinga potentialul maxim daca motorul de cautare Google nu le pozitioneaza deasupra celor ilegale, in rezultatele cautarilor?
Google s-a angajat public ca doreste sa se implice in combaterea incalcarii drepturilor de autor si conexe din mediul on-line. In august 2012, a declarat ca va lua in considerare numarul de notificari valide referitoare la incalcarea drepturilor de autor pe care le primeste pentru ca sa retrogradeze site-urile in cauza.
„Din nefericire, industria muzicala nu a vazut nicio astfel de retrogradare. Daca dai cautare dupa numele unui artist si adaugi mp3, prima pagina de rezultate este dominata de link-uri catre site-urile ilegale”, spune Dna Moore.
Indiferent de ceea ce declara, Google inca nu are rezultate notabile in acest domeniu. Cercetarile indica faptul ca, motoarele de cautare sunt o poarta de acces importanta la sursele ilegale de muzica. Digital Entertainment Survey 2013 al firmei de avocatura Wiggins, releva ca 65% din utilizatorii Internet care acceseaza regulat site-urile cu continut pirat folosesc motoarele de cautare pentru a le localiza.
„Ne-ar placea sa vedem ca Google si alte motoare de cautare joaca un rol responsabil in incurajarea utilizarii sigure si legale a Internetului. Studiile noastre evidentiaza ca si consumatorii impartasesc punctul nostru de vedere; studiul Ipsos MediaCT arata ca 60% din utilizatorii Internet de pretutindeni considera ca motoarele de cautare trebuie sa prioritizeze in rezultatele cautarilor serviciile de muzica legale.
IFPI, impreuna cu organizatiile afiliate fac apel la motoarele de cautare sa ia masuri semnificative pentru combaterea pirateriei. Industria muzicala are 4 cerinte:
- Sa-si tina promisiunea de a retrograda site-urile pentru care primesc un numar semnificativ de notificari referitoare la piraterie;
- Sa se asigure ca eliminarea unei piese muzicale este eficienta, definitiva, nu temporara, sa nu poata fi inlocuita 2 secunde mai tarziu;
- Sa sustina mai bine consumatorii in gasirea serviciilor legale – de ex folosirea unui simbol care sa indice serviciile autorizate;
- Sa schimbe modul in care opereaza functia de cautare automata, astfel incat sa nu mai directioneze utilizatorii catre site-uri cu continut pirat.
Google joaca un rol important in a ajuta Internetul sa devina mai sigur pentru comertul legal. A lansat un serviciu propriu de streaming, licentiat de producatori, care a fost foarte apreciat. A efectuat cativa pasi pentru a-si imbunatati reactia la notificarile anti-piraterie.
Insa are expertiza de a face mai mult de atat, are datoria fata de utilizatorii sai de a stopa link-urile catre site-uri cu continut ilicit, atunci cand acestia cauta muzica on-line.
Industria muzicala investeste anual 4,5 miliarde dolari in descoperirea si promovarea artistilor. Acest lucru asigura un flux continuu de continut nou, care fidelizeaza oamenii pentru consumul de servicii digitale, utilizand cele mai noi aparate electronice.
Google si ceilalti jucatori trebuie sa dovedeasca mai mult respect fata de legea dreptului de autor. Daca vor face acest pas, atunci putem construi impreuna o piata digitala durabila, care va continua sa ofere muzica buna si o experienta fantastica pentru consumatorii din intreaga lume”, a mai declarat Dna Moore.